30. august 2023

Nyt netværk skal fremme uddannelse, forskning og innovation inden for tarmens mikroorganismer

netværk

Et nyt forskernetværk, Copenhagen Gut Microbiome Hub, samler førende forskere på tværs af universiteter og institutioner i Københavnsområdet for at styrke uddannelse, forskning og innovation inden for de mikroorganismer, vi alle har i tarmen.

Illustration
Nyt netværk skal trække mere viden ud af tarmen. Foto: Getty

Igennem de sidste 10 år er det blevet klart, at mikroorganismer i vores tarmspiller en væsentlig rolle for vores sundhed og velvære. Dette er ikke mindst blevet belyst af forskere fra Københavns Universitet, DTU, Herlev og Gentofte Hospital med flere, som gentagne gange har bidraget med opdagelser om vores tarms beboere. Nu er forskere på tværs af forskningsinstitutioner i Københavnsområdet gået sammen om at skabe netværket ’Copenhagen Gut Microbiome Hub’, som skal styrke regionens uddannelse, forskning og innovation inden for netop tarmens mikroorganismer, også kaldet tarmmikrobiomet.

København er et kraftcenter for mikrobiomforskning, da regionen huser utrolig mange og dygtige forskere og ikke mindst virksomheder – både store og små - som satser stort på at finde løsninger målrettet tarmen, som kan fremme sundhed og velvære. Derfor er det naturligt, at vi nu i regionen går sammen for at styrke vores position, så vi kan fremme et endnu stærkere miljø, når det gælder uddannelse, forskning og innovation i tarmmikrobiomet,” forklarer lektor Henrik Munch Roager fra Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, som er en af initiativtagerne til netværket.

Copenhagen Gut Microbiome Hub vil bygge videre på det sidste årtis landvindinger ved at arrangere seminarer og konferencer, udbyde og stimulere undervisnings og uddannelsesaktiviteter på allerhøjeste niveau, og arbejde på at fremme nye forsknings- og innovationssamarbejder på tværs af universiteter, hospitaler og virksomheder.

”Med den store interesse for fordøjelse og tarmmikrobiomet, som vi møder i befolkningen, blandt vores studerende, og ikke mindst hos virksomhederne, er vi også overbevist om, at netværket og dets aktiviteter har sin berettigelse. Derfor ser vi også enormt meget frem til at øge samarbejdet mellem regionens aktører, så vi kan gøre økosystemet i Københavnsområdet endnu mere inspirerende, relevant og nytænkende,” forklarer professor Dennis Sandris Nielsen fra Institut for Fødevarevidenskab, en anden af netværkets initiativtagere. Netværket skydes officielt i gang d. 16. november 2023, når det første ’Copenhagen Gut Microbiome Symposium’ afholdes på Københavns Universitet.

Om netværket

Copenhagen Gut Microbiome Hub har til formål at samle regionens aktører med interesse i tarmmikrobiomet på tværs af universiteter, hospitaler og virksomheder.

Visionen er gøre regionen til et førende epicenter i Europa, når det kommer til forskning, uddannelse og innovation inden for mikroorganismer i tarmen.

Netværket består pt. af 30 førende forskere fra Københavns Universitet, DTU, Herlev og Gentofte Hospital, Statens Serum Institut med flere, og det forventes, at også virksomheder i regionen i løbet af 2024 vil tage del i netværket.

Faktaboks

Nyheder fra de deltagende forskningsinstitutioner, der påviser betydningen af vores mikroorganismerne i vores tarm.

Følg Copenhagen Gut Microbiome Hub på X (Twitter) og LinkedIn.

Lektor Henrik Munch Roager
Institut for Idræt og Ernæring
Mail: hero@nexs.ku.dk

Professor Dennis Sandris Nielsen
Institut for Fødevarevidenskab
Mail: dn@food.ku.dk

Kristian Levring Madsen
Kommunikationsansvarlig
Institut for Idræt og Ernæring,
Mail: kma@nexs.ku.dk

Emner

Eksempler på forskning fra de deltagende forskningsinstitutioner, der påviser betydningen af vores mikroorganismerne i vores tarm.