15. november 2018

Postdoc Rasmus Kjøbsted modtager Danish Diabetes Academy's Young Investigator Award 2018

pris

Postdoc Rasmus Kjøbsted fra forskergruppen Molecular signaling in muscle metabolism på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet modtager dette års Young Investigator Award uddelt af Danish Diabetes Academy.

Prisen på 25.000 kroner gives hvert år til en ung forsker, der gennem lovende forskning har bidraget til forståelsen og behandlingen af diabetes.

Rasmus Kjøbsted Foto: Jesper Birk

Postdoc Rasmus Kjøbsted dykker i sin forskning ned i, hvordan musklerne responderer på insulin, efter man har været fysisk aktiv. Specifikt handler det om enzymet AMPK (AMP-aktiveret protein kinase), der aktiveres i musklerne under fysisk aktivitet. AMPK spiller således en betydelig rolle for at øge insulins evne til at stimulere optagelsen af kulhydrater i musklerne, og hypotesen er, at jo mere aktiv dette protein er, desto bedre er insulinvirkningen. I det lange løb kan dette gøre det muligt at målrette enzymet til medicinsk behandling af forhøjede blodsukker niveauer der især ses hos patienter med type 2 diabetes.

Læs mere om AMPK i nyheden ’AMPK – enzymet der gør fysisk aktivitet sundt’.

Danish Diabetes Academy er finansieret af Novo Nordisk Fonden, og arbejder for at forbedre kvaliteten af dansk diabetesforskning for at sikre, at den forbliver på det højeste internationale niveau. Målet er at uddanne den næste generation af forskere inden for diabetes.