12. juni 2023

Støt forskning i kvinders overgangsalder via crowdfunding

overgangsalder

Når kvinder går i overgangsalderen, udfordres deres identitet og kropsopfattelse samtidig med, at der forekommer en øget risiko for at udvikle depression, angst og alvorlige hjertekarsygdomme. En gruppe forskere fra Institut for Idræt og Ernæring har en vision om at forberede kvinder på de forandringer, de står over for og nedbringe potentielle risici ved overgangsalderen. Samtidig vil de afprøve crowdfunding som metode til at finansiere projekterne.

Illustration

Når kvinder går i overgangsalder stopper produktionen af det kvindelige kønshormon, østrogen. Dét er formentlig afgørende for den øgede risiko for at udvikle hjertekarsygdomme. Men grundlæggende mangler der videnskabelig viden om de forandringer, der er forbundet med overgangsalderen. I tillæg føler mange kvinder, at det er svært at finde tilstrækkelig information om, hvad der sker med deres krop, når menstruationen begynder at blive uregelmæssig.

Kvinders overgangsalder er relevant for så mange mennesker; både dem der berøres direkte og dem som berøres indirekte. Men uendelig mange perspektiver af overgangsalderen er ikke udforsket, og det er nærmest forstemmende, så lidt vi ved om overgangsalderen. Vi mangler viden om, hvordan det påvirker kvinders kropsopfattelse, deres identitet, og hvordan det er ikke at have kontrol over sin krop. Men det er svært at få penge til,” fortæller adjunkt Maria Hybholt, der sammen med lektor Lasse Gliemann har taget initiativ til forskningsprojektet Kvinder i Sund Overgang

Epicenter for kvindeforskning

Forskerne har store ambitioner om at skabe et epicenter i Danmark for forskning i kvinder, hvor viden samles, skabes og formidles til befolkningen. Men for at nå dertil skal der skaffes penge. Desværre er det, ifølge lektor Lasse Gliemann, relativt svært at rejse større pengebeløb til at undersøge kvinder som ikke er syge, men som gennemlever en naturlig proces. Derfor har forskerne nu taget crowdfunding i brug. For det er jo ikke ”bare” en naturlig proces, siger Lasse Gliemann:

”For nogle kvinder opleves overgangsalderen som meget mild, mens andre oplever store gener. Og fælles for alle er, at der ikke findes god viden omkring alle de ting i kroppen og livet, som kan blive påvirket af overgangsalderen. Det vil vi lave om på - blandt andet via crowdfunding. Derfor vil vi være meget taknemmelige for alt, vi kan samle sammen. For det går jo ganske simpelthen ikke, at vi har så lidt indsigt i halvdelen af befolkningens fysiologi”, siger Lasse Gliemann og fortsætter ”Vores ambition er at få flere af de store danske fonde i tale, så vi kan få etableret et epicenter for forskning i kvinder, som kan løfte vores vidensniveau i mange år fremover”.

Om Kvinder i Sund Overgang

I projektet ’Kvinder I Sund Overgang’ sætter forskerne fokus på en række fysiologiske og sociologiske aspekter før, under og efter kvinders overgangsalder, samtidig med at de undersøger, hvilken effekt fysisk aktivitet har.

Projektet følger 200 midaldrende danske kvinder fra før de går i overgangsalder, igennem overgangsalderen og i hele 20 år efter overgangsalderen. Forskerne vil gennem de første fem år undersøge funktionen af kvindernes hjerte, hjerne, blodårer og blod. Derudover dykker projektet ned i, hvordan overgangsalderens forandringer og fysiske aktivitet påvirker kvindernes sociale selvidentitet og oplevelse af kroppen i en dansk kultur.

Resultaterne fra projektet vil have afgørende betydning for forståelsen af, hvilke forandringer der sker i kroppen før, under og efter overgangsalderen, samt kortlægge hvilken betydning fysisk aktivitet har for forandringerne og oplevelsen heraf.

Kvinder i Sund Overgang er støttet af Sygeforsikringen ”danmark” med fem millioner kroner.