11. oktober 2023

Ny satsning skal minimere risikoen for stroke for kvinder efter overgangsalderen

Bevilling

Når kvinder rammer overgangsalderen, øges risikoen for stroke og hjertekarsygdomme drastisk. En ’NNF Young Investigator Award’ på 25 millioner kroner til lektor Anne Yaël Nossent gør det nu muligt at etablere en ny forskergruppe på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Forskergruppen får til formål at identificere de molekylære sammenhænge bag den øgede risiko for stroke.

Kvinde træner i naturen

Stroke – også kaldet slagtilfælde - er en af de primære årsager til, at over en million mennesker i Europa hvert år dør eller får varige mén på grund af hjerneskade. Fysisk aktivitet er den mest effektive måde at reducere den risiko på. Men når kvinder går i overgangsalderen, stiger risikoen for stroke og hjertekarsygdomme væsentligt, og samtidig reduceres de gavnlige effekter af fysisk aktivitet.

Den molekylære betydning af fysisk aktivitet

Den øgede risiko for stroke er formentlig forbundet med, at produktionen af det kvindelige kønshormon, østrogen, stopper ved overgangsalderen. Dog findes der meget lidt viden om, hvorfor og hvordan overgangsalderen og tiden derefter påvirker hjertet, hjernen, blodårerne og blodet. På samme vis findes der meget lidt viden om, hvordan fysisk aktivitet påvirker overgangsalderen og risikoen for hjertekarsygdomme på molekylært niveau.

Anne Yaël Nossent

Derfor vil lektor Anne Yaël Nossent - i samarbejde med blandt andet forskningsprojektet Kvinder I Sund Overgang (KISO) - etablere en forskergruppe, der har til formål at undersøge den molekylære betydning af fysisk aktivitet hos kvinder, der går gennem overgangsalderen:

Vi vil fokusere på en specifik type molekyler i vores celler; RNA'erne. De tjener blandt andet som budbringere i og mellem celler, og de reagerer på ændringer kroppen, som fx fysisk aktivitet. Derfor tror vi også, at RNA'er kan være nøglen til, hvordan kvinder reagerer på overgangsalderen og dermed også, hvordan de kan reducere risikoen for stroke,” fortæller Anne Yaël Nossent.

RNA'er reagerer hurtigt på fysisk aktivitet og hormonelle ændringer i kroppen og kommunikerer mellem forskellige væv, såsom mellem de muskler, vi bruger til motion, og hjernen.

Kombination af eksisterende og nye studier giver helt ny viden

Som en del af bevillingen vil der blive gennemført et træningsstudie, hvor kvinder i varierende stadier af overgangsalderen kommer med i et træningsprogram med forskellige frekvenser og intensiteter, med det formål at identificere den træningsform, der er mest gavnlig for denne specifikke gruppe af kvinder.

”I de nye studier, vi kommer til at etablere, vil vi kombinere eksisterende undersøgelser om stroke hos kvinder med nye undersøgelser af kvinder med varierende fysisk aktivitetsniveau i overgangsalderen. Det vil give os en ny viden om, hvilken betydning fysisk aktivitet før og efter overgangsalderen har på kvinders hjertekarsundhed,” siger Anne Yaël Nossent og fortsætter:

Identifikation af de optimale intensitets- og frekvensniveauer for fysisk aktivitet for kvinder i og efter overgangsalderen vil give kvinderne mulighed for at minimere risikoen for stroke i alle faser af livet.”

NNF Young Investigator Award tildeles for en 7-årig periode og løber fra 2023 til 2030. Anne Yaël Nossent kommer fra en stilling som lektor på Leiden University Medical Center i Holland, og har gennem en årrække forsket i RNA-molekylernes betydning for hjertekarsundhed.

Anne Yaël Nossent
Mail: nossent@nexs.ku.dk