22. december 2023

Institut for Idræt og Ernæring er fortsat i verdens absolutte elite inden for Sport Science

Shanghai Ranking

Institut for Idræt og Ernæring er sammen med Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital – begge fra Københavns Universitet - rangeret som verdens næstbedste forskningsmiljø inden for ’Sport Science’, ifølge det internationalt anerkendte Shanghai Ranking.

Max-test på cykel
Max-test på cykel. Foto: Jakob Helbig

Siden 2016 har Shanghai Ranking udgivet ’Global Ranking of Sport Science Schools and Departments’, der giver et overblik over verdens førende forskningsmiljøer inden for ’Sport Science’. Ud af mere end 460 universiteter fra hele verden indtager Institut for Idræt og Ernæring, sammen med Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, i år andenpladsen på ranglisten. Øverst ligger Deakin University fra Australien.

Se den samlede Global Ranking of Sport Science Schools and Departments 2023 her.

Stærke forskningsmiljøer og tværfagligt samarbejde

Institutleder Nikolai Nordsborg fra Institut for Idræt og Ernæring er stærkt begejstret over placeringen:

Vores placering på listen skyldes i særlig grad vores stærke forskningsmiljøer og deres evne til at stille og besvare relevante spørgsmål inden for fagfeltet. Og så er vi enormt glade for vores mange tværfaglige samarbejder, herunder det vi har med Michael Kjær og de dygtige mennesker på Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital,” siger Nikolai Nordsborg og fortsætter:

Det resulterer i, at vores artikler publiceres i de mest betydningsfulde videnskabelige tidsskrifter, og vores forskning vækker genklang og bliver citeret rundt om på universiteter i hele verden. Det er vi naturligvis rigtig stolte af. For det ligger i direkte forlængelse af strategien om ikke blot at publicere mange artikler, men også publicere de bedste.”

Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Idrætsmedicin har ligget i top tre på listen siden 2018. Som i de øvrige år er det særligt kategorierne ’publicering i top journals’ og ’antal citationer’, der ligger til grund for placeringen.

Dansk idrætsforskning i topklasse

Der er flere danske idrætsforskningsmiljøer placeret på årets liste. Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet rangeres næsthøjest som nr. 6 og Sektion for Idræt ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet rangeres som mellem 51 og 100.

Kriterierne bag Shanghai Ranking

Ranglisten er baseret på fem forskellige kriterier inden for kvaliteten af forskning, mængden af forskning og internationalt forskersamarbejde. Ranglisten baserer opgørelsen på den samlede præstation over de seneste frem år – dvs. i år fra 2018 til 2022.