7. februar 2022

Særlige kostråd til overvægtige gravide halverede antallet af kejsersnit

GRAVIDITET

Et nyt studie med overvægtige gravide viste, at et højere indtag af protein og særlige typer af kulhydrater resulterede i færre komplikationer under graviditeten. Særligt bemærkelsesværdigt var det, at der blev observeret tæt på en halvering af antallet af børn født ved kejsersnit blandt forsøgsdeltagerne. Studiet blev udført af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Gravid mave
Foto: Serhii Bobyk “Close up of doctor measuring tummy of pregnant woman”

En tredjedel af alle gravide i Danmark er overvægtige, og den overvægt er forbundet med en større risiko for, at barnet bliver overvægtig og vil døje med følgesygdomme senere i livet. Ligesom der også er større chancer for komplikationer under graviditeten og i forbindelse med selve fødslen.

I et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet blev det undersøgt, hvorvidt ændrede kostvaner blandt overvægtige gravide kunne sænke de gravides kropsvægt, barnets fødselsvægt samt risikoen for komplikationer under graviditeten.

I alt deltog 279 kvinder, der blev delt op i henholdsvis en kontrolgruppe og en gruppe, der skulle følge en kostændring bestående af en større andel protein i kosten samt flere kulhydrater med et lavt glykæmisk indeks (kulhydrater hvor sukkerarter er længere tid om at blive optaget i blodet end andre typer kulhydrater).

Markant færre komplikationer under fødslen

Studiet viste, at de gravide, der fulgte den særligt tilrettelagte kost, tog 1,7 kg mindre på end de resterende kvinder. De havde også et mere ukompliceret graviditetsforløb og måske allermest opsigtsvækkende, så var der kun cirka halvt så mange af kvinderne, der fødte ved kejsersnit sammenlignet med kvinderne i kontrolgruppen.

I Danmark fødes cirka hvert femte barn med kejsersnit. Men denne måde at komme til verden på er hverken en optimal proces for det lille barn eller for dets mor. Det forklarer lektor Nina Geiker fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, der er en af forskerne bag studiet:

”Kejsersnit medfører en større risiko for infektioner hos moren. Derudover vil barnet typisk have en øget risiko for allergi, astma og overvægt senere i livet. Det er selvsagt alt sammen ting, vi skal prøve at undgå, hvis vi overhovedet kan,” fortæller hun.

”Derfor er resultaterne af det her studie meget lovende. At kun 15,4% af de kvinder, der fulgte kostændringen, fødte ved hjælp af kejsersnit - modsat 28,8% af kvinderne i kontrolgruppen - er en ret markant forskel.”

Mere protein og særlige kulhydrater

Den særligt tilrettelagte kost for de overvægtige gravide havde et højere indhold af protein samt kulhydrater med et lavt glykæmisk indeks. Men hvad vil det egentlig sige i praksis?

”Hvis man som overvægtig gravid kunne tænke sig at følge kostændringen, er der mange muligheder i forhold til valg af fødevarer,” lyder det fra lektor Nina Geiker. ”Primært skal man gå efter en kost med fokus på mejeriprodukter, fisk, grove kornprodukter, grøntsager og frugter som æbler, pærer, appelsiner, hindbær og jordbær.”

Studiets resultater er udgivet i den videnskabelige artikel “A high-protein low–glycemic index diet attenuates gestational weight gain in pregnant women with obesity: the “An optimized programming of healthy children” (APPROACH) randomized controlled trial”, der er bragt i det internationalt anerkendte forskningstidsskrift ‘The American Journal of Clinical Nutrition’.

Om studiet

• 279 overvægtige kvinder (kvinder med en BMI mellem 28 og 45) deltog i studiet. 141 af kvinderne fulgte kosten med fokus på protein samt kulhydrater med et lavt glykæmisk indeks. De resterende 138 agerede kontrolgruppe og spiste en kost i henhold til de gældende anbefalinger.
  • Interventionen dækkede de sidste seks måneder af kvindernes graviditet. 209 af de oprindelige 279 kvinder gennemførte studiet (henholdsvis 105 og 104 i de to grupper).
  • Studiet er lavet af Nina Geiker, Faidon Magkos, Christian Ritz og Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet i samarbejde med Helle Zingenberg, Jens Svare, Elizaveta Chabanova og Henrik S. Thomsen fra afdelinger af Københavns Universitetshospital i Herlev og Gentofte.
  • APPROACH har modtaget økonomisk støtte fra: Nordea Fonden, Svineafgiftsfonden, Mejeriets Forskningsfond, Landbrug & Fødevarer. Og har modtaget produkter fra: LEGO Charity, PharmaNord og Pharmo Vital. Ingen af sponsorerne har haft indflydelse på design, gennemførelse, databearbejdning eller fortolkning og formidling af resultaterne.