OPUS Skolemadsprojekt vinder pris for bedste madgrafik – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

OPUS > Nyheder > 2013 > OPUS Skolemadsprojekt ...

08. maj 2013

OPUS Skolemadsprojekt vinder pris for bedste madgrafik

Mad+Medier

Ved Mad+Mediers prisoverrækkelse d. 3. maj løb OPUS Skolemadsprojektets grafikere med prisen for bedste madgrafik. Marie Willumsen og Stine Norup har designet den visuelle identitet, som både børn og voksne er vilde med.


Foto: Chris Tonnesen

Mad+Medier-netværket afholdt deres første prisoverrækkelse fredag den 3. maj. 14 priser blev uddelt og en af dem gik til Marie Willumsen og Stine Norup for den visuelle identitet til OPUS Skolemadsprojektet.

”Et unikt koncept og grafisk udtryk af høj håndværksmæssig kvalitet. Det er enkelt og let at afkode, og de to designere har formået at skabe en identitet, som målgruppen naturligt kan tage aktivt del i”. Sådan lød begrundelsen fra juryen, da vinderprojektet i kategorien madgrafik blev afsløret.

Formålet med designernes opgave var at skabe en visuel identitet til OPUS Skolemadsprojektet, som appellerede til de 9 – 11-årige børn, der deltog i projektet og som samtidig formidlede viden om Ny Nordisk Hverdagsmad.

Forskning, Ny Nordisk Hverdagsmad og tweenkultur i en og samme identitet

Stine Norup og Marie Willumsen lavede den visuelle identitet til projektet, som deres afgangsprojekt fra Danmarks Designskole. De siger selv om projektet:

”Det var en udfordring at skulle kombinere både forskning, Ny Nordisk Hverdagsmad og tweenkultur i en og samme identitet, men æggehovederne kunne både børnene og de voksne nemt relatere sig til. Samtidig er æggehovederne så alsidige, at de kan bruges i mange forskellige sammenhænge,” siger Marie Willumsen.

Stine Norup fortsætter: ”Det var både specielt og spændende at skulle samarbejde med et forskningscenter på Københavns Universitet. Men heldigvis havde vi et rigtig godt samarbejde med forskerne i OPUS, som var meget villige til både at lytte og komme med input til vores arbejde, så vi sammen nåede frem til det bedste resultat.”

Æggehovederne øgede børnenes engagement

Det var vigtigt for OPUS Skolemadsprojekt at få så stor en andel af børnene som muligt på de 9 deltagende skoler til at spise maden og deltage i projektet. Samtidig ville man gerne formidle principperne bag Ny Nordisk Hverdagsmad på en måde, som børnene både forstod og syntes var sjov. Derudover skulle børnene testes og have taget blodprøver, hvilket gjorde det vigtigt at skabe et trygt og sjovt miljø for børnene.

Forskerne har været begejstret for den visuelle identitet, som har haft en stor betydning for børnene i projektet.

”Udsmykningen af lastbilen, de små stickers og forklæderne har alt sammen haft en positiv effekt på børnene. Det har gjort det sjovere at komme i lastbilen, selv når de skulle have taget blodprøver”, siger professor Kim Fleischer Michaelsen, der leder Skolemadsprojektet.

Han fortsætter ”Æggehovederne har gjort flere ting nemmere for forskerne i projektet og har samtidig gjort at børnene har følt sig som en stor og vigtig del af projektet. Helt konkret har det haft den effekt, at der er flere børn, der har gennemført projektet fra start til slut.”

Resultaterne fra OPUS Skolemadsprojektet forventes at komme i løbet af 2013. Læs mere om projektet.