Kom sovende til den slanke linje – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Kom sovende til den sl...

23. marts 2011

Kom sovende til den slanke linje

Kommentar

Vi har nok overset vigtigheden af god søvn, når vi spekulerer over, at så mange danskere er blevet overvægtige de sidste 50 år, mener dagens klummeskribent Arne Astrup

Denne Kommentar er skrevet af:

Arne Astrup

Professor på Institut for Idræt og Ernæring

ast@life.ku.dk

Jeg har tit undret mig over de mange overvægtige skæbner, som stædigt hævder, at de lever efter kostrådene og motionerer som gale, men alligevel ikke taber sig et gram.

Lyver de og smugspiser wienerbrød og småkager om natten, er der noget galt med deres stofskifte, eller er det en virus, som har slået sig på hjernen, så appetitreguleringen er slået helt ud af kurs?

Ja, det ved vi jo ikke, men ny forskning er begyndt at påvise årsager, som støtter, at det faktisk godt kan være rigtigt at sund kost og motion helt preller af på fedtdepoterne.

Det har vist sig, at det er vigtigt, at du sover tilstrækkelig meget og godt. Både for lidt søvn og dårlig søvnkvalitet, ikke alene øger risikoen for, at man tager på og bliver tyk, men øger også faren for at udvikle type 2 diabetes.

Det er befolkningsundersøgelser, der peger på, at sover man færre timer, end det er nødvendigt for at man føler sig udhvilet, så er man dagen efter mere lad og spiser for meget.

Er man træt og uoplagt, så føler man ikke den store trang til at motionere, og allermest har man behov for at sidde i sofaen og se tv. Et andet træk er, at man har en voldsom trang til alt hvad der er usundt, og helst i store mængder. 

Tre-årige børn bør sove mindst 12 timer i løbet af døgnet, og skærer man konsekvent blot to timer af, så det kun bliver til 10 timer, og det giver 45 procent større risiko for at børnene bliver fede som syv-årige.

Med alderen mindskes søvnbehovet, og hos voksne er det måske sværere at sætte tal på hvor mange timer du bør sove. Men sover du mindre end seks-syv timer om natten, så bør du overveje at gå tidligere i seng.

Måske får du en meget bedre appetitregulering og får nemmere ved at tabe dig. På den anden side er der næppe mange voksne der har behov for mere end otte timers søvn.

Hos mange er for lidt søvn et tegn på stress. Der kan være mange forklaringer på, hvorfor man er stresset og ikke kan sove, men nogle gode råd er at få 30 minutters motion inden sengetid, og lade være med at drikke kaffe, øl og vin om aftenen. Har du en partner, så er lidt sex også en god sovepille.

For lidt søvn har en dårlig virkning på kroppens hormoner. Stress-hormonerne i kroppen stimuleres kraftigt, og de er medvirkende til, at man bliver sulten. Vi har nok overset vigtigheden af god søvn, når vi spekulerer over, at så mange danskere er blevet overvægtige de sidste 50 år.

Hovedparten af os giver faktisk udtryk for. at vi i perioder sover for lidt og for dårligt; det kunne måske nok være noget, vi også skal huske at sætte ind over for, hvis vi vil af med de overskydende kilo. Måske kan du drømme dig slank.

(Publiceret på 24.dk)