Bliv slank og vær mæt – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Bliv slank og vær mæt

18. juni 2009

Bliv slank og vær mæt

Kommentar

Kimen til et varigt vægttab og sund livsstil skal for de fleste foregå gennem simple metoder, som giver indblik i og viden om, hvordan fødevarernes forskellige egenskaber påvirker kroppens energiniveau og fornemmelse af mæthed.

Trods næsten daglige rapporter om at danskerne bliver tykkere og tykkere, så er der faktisk håb forude for dem, der kæmper med vægten. De nyeste tal viser, at de veluddannede ikke mere tager på, mens problemet fortsat er et problem blandt dem med de kortere uddannelser. Men der er håb forude – en mættende, sund kost behøver ikke at være præget af afsavn.

I disse tider er kalenderen propfyldt med energirige sammenkomster både hvad angår humør og kalorieindtag. Det er vældig hyggeligt, men frirummet har en stakket frist. 1. januar melder hverdagen sig og med det 11 nye måneder, hvor det er hverdagsvanerne, som styrer vores sundhed. Traditionen tro er årsskiftet derfor datoen, hvor mange danskere starter på diæter eller endnu bedre: livsstilsændringer.

Når de første spæde dage af 2009 er passeret, vil utallige kvinder og mænd sidde sultne, umotiverede og uden energi, fordi målet om at tabe sig skal indfries. Danskerne hører blandt de mere slanke folkefærd i vores del af verden, men blandt de dårligere stillede i samfundet er der fortsat store overvægtsproblemer. Men der er håb forude for alle.

Tab dig uden sult

Hvorfor ikke lade 2009 være året, hvor fornuften råder, og hvor vægttabet bliver en succes uden sult.

Sult er nemlig den værste modstander i kampen mod de overflødige kilo. Utallige danskere peger netop på, at det er følelsen af en brølende tom mave, som er årsag til, at man opgiver forsøget på at tabe sig, og de ekstra kilo får lov til at blive hængende.

En af de seneste undersøgelser fra Zapera om danskernes forhold til vægttab viser, at over halvdelen af danskerne mener, at de ville være mere motiverede og vedholdende, hvis ikke de hele tiden følte sult.

Det kan derfor undre, at der trods det hvert eneste år bliver brugt tusindvis af kroner på foredrag, bøger og kurser om kost, som kun ’tillader’ diæter med et lavt kalorieindtag.

Selvfølgelig har disse ofte temmelig restriktive diæter i det mindste én fordel, da gruppen af fødevarer, man må indtage, er relativt begrænset. Dermed bliver det let at overskue, hvad der må komme i indkøbskurven og munden.

Overskuelighed er et stort plus i en hverdag, som i forvejen er travl og levner ganske lidt tid og overskud til indkøb. Bagsiden af de restriktive diæter er desværre, at man let bliver træt af de tilladte fødevarer og derfor alligevel 'falder i' og spiser 'forbudte' fødevarer.

Man kan derfor let argumentere for, at vejen til et vægttab bliver en langt større udfordring, hvis man udelukker store grupper af fødevarer.

Desuden har man utallige beviser på, at kalorieindtaget ikke behøver at være nærmest asketisk for at opnå et vægttab. Kroppen skal have mad for at kunne forbrænde kalorier. Dybest set handler det blot om at give forbrugerne simple metoder, så de aktivt kan vælge de sunde, mættende og ernæringsmæssigt rigtige fødevarer til.

Det skal gøres enkelt

Og efterspørgslen på metoder, som netop gør det let i hverdagen at tabe sig uden at skulle bruge timevis på at læse varedeklarationer, købe mad ind i specialvareforretninger for derefter at veje og tilberede maden, er tydelig. Hele 75 pct. af danskerne, som har forsøgt at tabe sig, synes, at det er svært at finde fødevarer, som bidrager til et sundt vægttab .

Heldigvis er der vækst i metoder, som imødekommer behovet for enkelhed og samtidig fokuserer på, at vægttab skal være sundt, enkelt, uden sult og med en følelse af, at man giver afkald på dét, som forsøder hverdagen.

Kimen til et varigt vægttab og sund livsstil skal for de fleste foregå gennem simple metoder, som giver indblik i og viden om, hvordan fødevarernes forskellige egenskaber påvirker kroppens energiniveau og fornemmelse af mæthed. Hensigten er at give den enkelte et naturligt og afslappet forhold til mad, lærer at nyde maden og det at spise et godt måltid.

Når først sunde gode fødevarer, som giver velvære, er en naturlig del af livet, bliver det også endnu lettere at få overskud til motion i hverdagen. Motion er en tredje afgørende faktor ved en livsstilsændring.

Metoden til at mad, mæthed, og motion kan gå op i en højere enhed og skabe et varigt vægttab er altså for de fleste helt afgørende for at sejre over det overflødige fedt. Vi har hørt det før - der findes ikke noget hurtigt fix - det handler om at lægge sin livsstil om, men derfor behøver man ikke at fornægte livets lækkerier. Det kræver blot en metode, som gør det let at holde styr på det overordnede kalorieregnskab.

(Publiceret på berlingske.dk)