Få styr på portionerne – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Få styr på portionerne

22. juni 2009

Få styr på portionerne

Kommentar

Tag mindre portioner, hvis du vil tabe dig. Og vær opmærksom på "desserteffekten", den kan godt arbejde imod dig.

Denne Kommentar er skrevet af:
Martin Kreutzer ernærings-konsulent på Institut for Human Ernæring mak@life.ku.dk

Slankekuren er dømt til fiasko, hvis tarmene skriger af sult det meste af døgnet. Juster derfor på kostvaner, så du styrer udenom problemerne og går mæt og veltilpas i seng.

Det er vigtigt, at du gør dig bevidst, at selv den sundeste mad kan fede, hvis du spiser for meget af den.

Mange af de personer, der kommer til vejledning hos mig, går med en forestilling om, at der skal justeres lidt ned på fedtet og op for proteiner – så er sultproblemet løst og kiloene vil rasle af. De bliver som regel skuffede…

Skær ned på kalorierne

Vil du spare kalorier, er der ingen vej udenom at skære ned på kalorieindtaget, og et af de vigtigste skridt kan være slet og ret at spise mindre. Dette indgreb starter allerede, når du handler ind og fortsætter, når maden sættes på bordet.

Undersøgelser viser nemlig, at vi spiser med øjnene. I en undersøgelse, hvor nogle mennesker blev sat til at spise sig mætte ud fra fire forskelligt store portioner, viste personerne sig at spise 30% mere, når de spiste af den største portion, sammenlignet med den mindste portion.

Store portioner frister simpelthen til at spise meget mere end små portioner, og derfor er det en fordel at spise maden af en lille tallerken. Det er samtidig en god idé at anrette maden ude i køkkenet på en lille tallerken og lade gryderne stå.

Desserteffekten tager over

Et mangfoldigt udvalg af tiltalende fødevarer, f.eks. i form af en stor buffet, frister ligeledes til at spise mere, end hvad godt er. Årsagen er det, man populært kalder "desserteffekten".

"Desserteffekten", der i fagkredse kaldes "sensory specifik satiety" er en af naturens helt store genistreger, der sikrer, at vi spiser tilpas varieret.

Termen dækker over, at vores behov efter en bestemt fødevare reduceres, efterhånden som vi indtager mere og mere af den, mens lysten til mere mad øges, hvis maden skifter farve, smag, temperatur, konsistens eller lignende.

Det er som regel ikke kun den eksakte fødevare, vi bliver trætte af, men hele smagsgenren.

Har du f.eks. spist dig mæt i ost og kiks, vil du sandsynligvis heller ikke have lyst til brød og smør, pølser, franske kartofler og andre salte fødevarer.

Til gengæld kan du snildt finde plads til en sød dessert. På samme måde dæmper en portion flødeis lysten til andre søde fødevarer, men ikke lysten til salte fødevarer. Samme situation gør sig gældende for bitre og sure fødevarer.

Mangfoldighed forhindrer os i at blive trætte af maden, og derfor stiger fødeindtaget, jo flere forskellige fødevarer der er til stede.

Udnyt desserteffekten til det sunde

Med lidt omtanke kan du dog vende dette "uhensigtsmæssige" adfærdsmønster til noget positivt. Ved at servere et væld af grønsager med forskellig farve fremmer du lysten til at fylde dig med grønsager.

Grønsagerne lægger en solid bund, der er med til at holde det samlede energiindtag nede.