Man har en mening, til man får en ny – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Man har en mening...

22. juli 2011

Man har en mening, til man får en ny

Kommentar

Synes du, at ernæringseksperterne er uenige og hele tiden skifter mening? Det er der en forklaring på, fortæller Arne Astrup.

Denne Kommentar er skrevet af:

Arne Astrup

Professor på Institut for Human Ernæring

ast@life.ku.dk

For den, der kun skanner hen over strømmen af nyheder om ernæring og kostråd, bliver konklusionen nemt, at "ernæringsforskerne kommer hele tiden med nye kostråd, og man bliver totalt forvirret".

Forskerne har ganske rigtigt en vis andel i, at forbrugere kan få det indtryk, men mediernes trang til at bringe resultater af enkeltstående studier, der ikke nødvendigvis tegner hele billedet, bidrager. Desuden giver medierne meget gerne 'opportunister' medieplads, og her ligger nok hovedproblemet.

Som vi lidt arrogant plejede at udtrykke det i Ernæringsrådet: Eksperterne er sjældent uenige, men der er mange, der er uenige med eksperterne. Vi ser desuden en voksende tendens til, at utallige ufaglærte ernæringseksperter udgiver bøger med besynderlige kostråd, og der er eksempler på, at det faglige niveau er nede på vrøvlestadiet.

Vi videnskabsfolk har naturligvis også et stort ansvar, men lad mig betro læseren, at vi helt bevidst skifter holdning. Vidste vi i dag alt, hvad der er værd at vide om ernæring, så var der ingen grund til at forske. Og når vi forsker for at finde ny nyttig viden, så ville det være uetisk at holde ny brugbar viden hemmelig for offentligheden. Og dét er hovedårsagen til, at jeg ikke siger det samme som for 10 år siden.

Når det gælder ernæringsvidenskab, så fristes jeg til at beskrive status med to citater:     

"What we know is a drop, what we don't know is an ocean" (Isaac Newton, 1643-1727) og "Man can learn nothing except by going from the known to the unknown"  (Claude Bernard, 1813-78).

Som videnskabsmand giver det sig selv, at man er nødsaget til at udfordre kostråd gennem nye bedre videnskabelige studier, og når vi så bliver klogere, skal vi meddele det gennem videnskabelige tidsskrifter - som så sender pressemeddelelser ud, der når ud i alle hjørner af kloden.

Sådan er det, og den oplyste forbruger er faktisk også i stand til at skelne skidt fra kanel og sætte ny viden i perspektiv til, hvordan det kan anvendes i ens eget liv.

Så er du i tvivl, så se hvem de nye råd kommer fra. Man kan tillægge rådene værdi, hvis de kommer fra Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, forskere og formidlere med en anerkendt ernæringsuddannelse fra et universitet, du kender. 

(Publiceret på 24.dk)