Særlige kostråd til overvægtige – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Særlige kostråd til ov...

23. marts 2011

Særlige kostråd til overvægtige

Kommentar: Halvdelen af den danske befolkning vejer lidt eller meget for meget. Arne Astrup fortæller i denne klumme, hvad dette skyldes og hvad vi kan gøre ved det.

Denne Kommentar er skrevet af:

Arne Astrup

Professor på Institut for Idræt og Ernæring

ast@life.ku.dk

Selv om den danske befolkning er slankere end de fleste andre folkeslag i Europa og Amerika, så vejer godt halvdelen af den voksne befolkning lidt eller meget for meget. Da færre end 10 procent reelt lever efter de gældende kostråd, er det svært at vurdere, om det er kostrådene, der er noget galt med, eller om overvægten blot trives, fordi så få efterlever dem.

Men en voksende bunke af videnskabelige undersøgelser peger på, at kostrådene er fine til at forebygge overvægt, diabetes, hjertekarsygdomme og en række kræftformer hos slanke, fysisk aktive personer. Men når det kommer til personer, som allerede kæmper med overflødige kilo på kroppen, så er kostrådene ikke optimale. Det er der to grunde til.

Den ene er, at der med overvægt sker en ændring i kroppens stofskifte, således at kroppen bliver omprogrammeret til ikke længere at stræbe mod at holde den slanke linje, men derimod med alle til rådighed stående hormoner og enzymer at forsvare og bevare den overvægtige krop. Vi ved, at de svært overvægtige personer godt kan tabe sig både 10, 20 og 30 kilo. Men det er også lige så sikkert som amen i kirken, at vægten efter slankekuren stille og roligt bevæger sig tilbage, hvor den startede. Kun for en mindre del lykkes slankekuren på længere sigt med et varigt vægttab, der holdes i mange år.

Den anden grund er, at den overvægtige krop har en dårligere virkning af hormonet insulin. Insulin er et centralt hormon, der skal sikre at kulhydrat effektivt kan blive forbrændt i kroppens væv og organer. Kulhydrat kommer typisk fra stivelsesrige fødevarer som brød, kartofler, ris, pasta, og fra sukkerrige fødevarer. Med dårligere insulinvirkning er det svært at omsætte kulhydrat, og resultatet er, at brødet i stedet for at blive forbrændt og give en god mæthed ender med at give mere fedt på sidebenene.

Hvad skal overvægtige så spise?

Jo, man skal naturligvis holde igen med de fede spiser og sukkersødede drikkevarer, men derudover skal man spise mindre af de kulhydratrige fødevarer og i stedet putte mere af de proteinrige sager på tallerkenen til alle døgnets måltider. De proteinrige sager er magre mejeriprodukter, skaldyr, fisk, æg, magre kød- og pålægsprodukter fra fjerkræ, gris, ko, lam og vildt. Og de kulhydrater, der skal spises, skal være fyldt med fiber og fuldkorn. Følger man de råd, vil overvægtige personer gradvist tabe sig, og risikoen for at få følgesygdomme vil falde.

(Publiceret på 24.dk)