Kalorietælling - En sikker metode – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Kalorietælling - En si...

22. november 2011

Kalorietælling - En sikker metode

Kommentar

Kalorietælling er en sikker måde at styre energiindtaget på, selvom det ikke altid er helt nemt.

Denne Kommentar er skrevet af:

Ulla Skovbæch Pedersen, Ernæringskonsulent på Institut for Idræt og Ernæring

upe@life.ku.dk

Kalorietælling. Alene navnet giver dårlige minder om tykke tabeller, regnemaskine, masser af timer og frustration. Men ikke desto mindre er det en helt sikker metode til at styre energiindtaget, hvis man har problemer med vægten.

I dag er det heldigvis sådan, at der findes flere udmærkede systemer, der på en væsentlig mere brugervenlig måde kan hjælpe dem, der gerne vil være sikker på et vægttab eller på at holde vægten. Både i kalenderudgave og på nettet findes flere systemer, hvor man enten tæller enkle enheder eller lader computeren gøre arbejdet.

Helt undgå en indsats kan du selvfølgelig ikke, da kalenderen eller computeren må have oplysninger om, hvor meget du har spist. Det kræver altså at du noterer ned, hvad du spiser.

Foto: Klaus B. K. Arildslund

Portionsstørrelsen har en betydning

I mange år har man i ernæringskredse satset på, at man, ved at vejlede om en kost, der er sammensat, så den er mættende (protein, fibre etc.), ville opnå vægttab hos overvægtige, fordi de spiste mindre.

I dag møder vi mange mennesker, der spiser ganske sundt og fiberrigt, men som spiser for meget mad/for store portioner. Der er ofte tale om vaner, som er bygget op gennem mange år og en mavesæk, der således er vænnet til at være fyldt godt op.

For at være sikker på at komme ned i vægt, kan det i den situation være en stor hjælp at vide, præcis hvor meget energi (kalorier), der er plads til hver dag. Herefter er det vigtigt at kunne sammensætte maden, så den mætter bedst muligt – men altså inden for rammerne.

Motion og kalorieindtag skal der være styr på

At skrive ned hvad man spiser, har i flere undersøgelser vist sig at være en god vej at vælge for at få vægten ned. Opmærksomheden på, hvad der puttes i munden og hvor ofte, bliver skærpet og alene dette kan sætte gang i et vægttab. Vælger du oveni at styre kalorierne ved at benytte et af de omtalte systemer, er du godt på vej.

Uanset alder, køn og genetik er der altid to parametre, der har betydning for kropsvægt, nemlig hvor meget vi spiser (kalorieindtag) og hvor meget vi bevæger os. Har du styr på det første og gør en indsats for det sidste, er du godt på vej.

Institut for Human Ernæring benytter i mange af sine forsøg et kalorietællingssystem udviklet for en del år siden på instituttet af Arne Astrup og Ulla Skovbæch Pedersen samt to tidligere kolleger. Dette brugervenlige og pædagogiske tællesystem baseret på de gængse kostråd har gennem de seneste 15 år hjulpet mange overvægtige til at tabe mange kilo. Læs mere om systemet på www.kostkalender.dk.