Gode råd, hvis du skal flyve langt – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Gode råd, hvis du skal...

13. juli 2009

Gode råd, hvis du skal flyve langt

Kommentar

Sommeren betyder ferie og for nogle lange rejser med fly, hvilket i nogle tilfælde kan være forbundet med en helbredsrisiko. Læs, hvordan du kan forebygge i luften.

Denne Kommentar er skrevet af:

Arne Astrup,

Professor på Institut for Human Ernæring

ast@life.ku.dk

Flere og flere mennesker rejser med fly, og større og større flyvemaskiner betyder, at vi kan opholde os 10-20 timer i en flyvemaskine. Det er jo meget dejligt, at vi har muligheder for at komme rundt i verden under komfortable omstændigheder.

Men vi skal også være opmærksomme på, at så lange rejser i 10 km højde er forbundet med en helbredsrisiko. Og er du overvægtig, er der en øget risiko for at få blodpropper i benene, og de kan rive sig løs og ende op i lungerne, hvilket kan være en meget farlig tilstand.

Risikoen øges yderligere, hvis du har åreknuder, spiser hormoner, er gravid eller er ryger. Men du kan gøre en hel del for at forebygge det.

For det første skal du bestille et gangsæde. Sidder du på et gangsæde, kan du bedre rejse dig og gå nogle småture op og ned af gangen. Undgå tøj, der strammer om livet og benene. At bruge benmusklerne nedsætter risikoen for blodpropper. Du kan også sidde ned og lave fod-øvelser. Det handler blot om 15 min, hvor du laver alle tænkelige bevægelser af ben og fødder.

Du skal også sørge for at drikke meget væske, fordi aircondition i flyet virker udtørrende uden at du lægger mærke til det. Hold igen med alkohol, da det også virker udtørrende. Drikker du alkohol i flyet, så sørg for at skylle godt efter med vand. 

(Publiceret i Ude og Hjemme)