Dårlig ide at udskifte smør med planteolier – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Dårlig ide at udskifte...

13. april 2016

Dårlig ide at udskifte smør med planteolier

Kommentar

Nyt studie sætter spørgsmåltegn ved sundhedsgevinsten af at erstatte mættet fedt med visse planteolier.

Dette studie er endnu et ”søm til ligkisten” til antagelsen om, at mættet fedt er skadeligt og skal erstattes med flerumættet fedt, skriver Arne Astrup.

Af Arne Astrup, professor, dr. med. Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

Det anerkendte tidsskrift British Journal of Medicine har netop offentliggjort resultaterne af et amerikansk studie, der undersøgte, om det reducerer risikoen for at dø af hjertekarsygdom, hvis man erstatter mættet fedt i kosten med vegetabilske olier med højt indhold af linolsyre (majsolie i dette tilfælde) og derigennem sænker kolesteroltallet.

Sænker ikke risiko for hjertesygdom

Studiet viser, at selvom det kan sænke kolesteroltallet at erstatte mættet fedt med planteolier, så vil det ikke sænke risikoen for hjertekarsygdom og tidlig død.

Dette studie er endnu et ”søm til ligkisten” til antagelsen om, at mættet fedt er skadeligt og skal erstattes med flerumættet fedt.

Økologisk rapsolie, olivenolie og smør er det kloge valg

Så der er grund til at gentage, hvad jeg tidligere har påpeget; at det er en rigtig dårlig ide at skifte smør ud med de planteolier, som består af rene n-6 flerumættede olier (som vindruekerne-, solsikke- og majsolie). Faktisk synes det at kunne indebære en øget risiko for bl.a. hjertekarsygdom og måske brystkræft.

De klogeste valg er at bruge økologisk, koldpresset rapsolie, god olivenolie og smør som fedtstoffer. 

Forskellige typer mættet fedt har forskellige sundhedsvirkninger

Men det er også snart slut med at forske i ”mættet fedt” som én gruppe – det giver nemlig ingen mening. Mættet fedt har vidt forskellige sundhedsvirkninger afhængig af, hvilken type fedtsyre, der er tale om - og afhængig af, hvilken fødevare den optræder i.

For eksempel er både mørk chokolade, ost og æg fuld af mættet fedt, men er enten neutrale i relation til hjertekarsygdom eller ligefrem beskyttende.

Disse budskaber er vigtige at få ud til befolkningen, men også diætister og hjertelæger.