Skal chokolade og ost med i kostrådene? – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Food of Life > Forskerne kommenterer > Skal chokolade og ost ...

18. november 2010

Skal chokolade og ost med i kostrådene?

Kommentar: I befolkningsundersøgelser får ostespisere mindre hjertesygdom og diabetes, og de lever længere.

Denne Kommentar er skrevet af:

Arne Astrup

Professor på Institut for Idræt og Ernæring

ast@life.ku.dk

Det er nu ikke, fordi der er noget akut behov for at revidere kostrådene. Men når nye forskningsresultater dukker op tenderer medierne til at konkludere, at kostrådene er forældede: Det giver en rigtig god diskussion - helst to forskere, der skændes for åben skærm.

Sådan ser det ud fra min stol, men jeg er jo heller ikke journalist. Men uden at ændre kostrådene kan vi måske godt bruge de nye erkendelser i vores daglige sunde valg af mad og drikke.

For nylig havde jeg verdens førende forskere inden for fedt og hjertekarsygdom til et symposium på LIFE, Københavns Universitet. Og der ér opblødning i synet på det mættede fedt.

Mættet fedt er det fedt, der bliver stift i køleskabet. Det findes i smør og fede mejeri- og kødprodukter, samt i mørk chokolade.

Nu skal man huske, at alt fedt feder, og at det er klogt at vælge de magre produkter af hensyn til badevægtens viser. Det er fortsat klogt at skifte smør ud med planteolier, der er rige på flerumættet fedt: Det nedsætter risiko for hjertekarsygdom og diabetes.

Til gengæld er der en række nye undersøgelser der viser, at skifter man smør ud med hvidt, fiberfattigt brød, ja, så øger man måske risikoen for hjertekarsygdom. Men skifter man smør ud med kernefyldt rugbrød, så falder risikoen for hjertesygdom.

Har vi undervurderet, hvor usundt hvidt brød er? 

Næh, hos den slanke, fysisk aktive person betyder det ikke en pind at spise hvidt brød, men hos den lidt overvægtige, ikke-aktive person er det hvide brød måske værre end smør. Så hvis du plejer at mindske skyldfølelsen ved at putte smør på franskbrødet ved at skære en tykkere skive brød, så må vi se i øjnene, at tricket ikke virker. Men er det fiberrigt rugbrød, så er den god nok.

Men typen af mættet fedt er vigtig. Det samme er måden, det mættede fedt er 'pakket ind' i en fødevare. Gode eksempler er mørk chokolade og ost.

Mørk chokolade indeholder en speciel mættet fedtsyre, stearinsyre, som ikke er usund, og tilsammen med andre sunde sager i mørk chokolade ser det ud til at små portioner nedsætter blodtryk, blod-kolesterol og risiko for hjertekarsygdom og diabetes.

I befolkningsundersøgelser får ostespisere mindre hjertesygdom og diabetes, og de lever længere. Nyere forskning peger på, at det nok er proteinet og kalken i osten, som neutraliserer virkningen af den mættede fedt. Der er klart behov for mere forskning, men vi skal ikke have så dårlig samvittighed, når vi sætter tænderne i god mørk chokolade og lidt ost på grovbrød.

(Publiceret på foodofLIFE.dk og 24.dk)